Istoria jucariilor educative Quercetti

Crearea de jucarii distractive, care ajuta copiii sa isi dezvolte functiile intelectuale si motorii, prin stimularea cognitiva si creativa: asta este ideea – azi o numim misiunea noastra – ceea ce l-a facut pe Alessandro Quercetti sa fondeze Quercetti & Co. in 1950. Poate ca implicarea sa in toate fazele de productie, inca de la inceput – de la design-ul de produs pana la selectarea materialelor, de la conceperea formelor pana la turnarea lor si de la ambalare pana la vanzare – a facut ca jucarile produse de el sa iasa in evidenta prin inovatie. Toate jucariile au fost gandite folosind concepte de cel mai inalt nivel, considerate revolutionare la vremea respectiva si care, in cele din urma, au marcat momente importante in istoria jucariilor.

Totul a inceput in anii ’50 cu Galoppa – un calut de jucarie motorizat care putea sa galopeze. Succesul rasunator al acestei jucarii i-a permis creatorului sau sa isi transforme pasiunea de a crea jucarii intr-o afacere de succes.

La sfarsitul anilor ’50 am inventat Coloredo, o alta idee exceptionala care a fost inspirata de un joc compozitional frantuzesc vechi, alcatuit dintr-o placa perforata de carton si un set de betisoare de lemn cu varfuri de ceara colorate. Quercetti a transformat acest joc in marca-emblema a companiei. Realizata din plastic tare, placa alba perforata si celebrele piese-piuneza multicolore in forma de ciuperca au cunoscut un succes rapid, iar vanzarile au crescut in fiecare an.
Datorita sistemului de distributie rapid si bine organizat, jocul a capatat dimensiunile unui fenomen si a devenit un joc clasic, fara egal, care a incantat milioane de copii din lumea intreaga.
Varietatea de modele, culori si marimi a lasat loc pentru nenumarate compozitii, copii bucurandu-se sa inventeze si sa recreeze noi modele in permanenta.

Inspirat de experienta sa de pilot de vanatoare si entuziasmat de primele lansari de rachete in spatiu din anii ’60, Alessandro Quercetti a creat Tor, o racheta care se lanseaza in aer cu ajutorul unei benzi de cauciuc si se inalta la cateva sute de metri. Prin aplicarea, pentru prima data, a catorva principii de aerodinamica si fizica, inventand un mecanism care intarzia deschiderea parasutei de siguranta, Quercetti a dezvoltat o jucarie extrem de inovatoare si avansata din punct de vedere tehnic. Tor se produce in continuare, de peste 40 de ani si este, de multa vreme, cea mai bine vanduta jucarie Quercetti, cu cateva milioane de piese vandute in intreaga lume.

In a doua jumatate a anilor ’60, Tor s-a transformat in Mach-X — o racheta cu performante absolut uimitoare pentru o jucarie; desi am oprit productia acestei jucarii acum 40 de ani, azi ea inca ramane una din cele mai iubite si pretuite jucarii pentru copiii din anii ’60.

La inceputul anilor ’70, am analizat si am evaluat cu mare atentie nevoile specifice ale copiilor de varsta scolara si am demarat productia unei serii de jucarii magnetice. Litere, cifre si forme geometrice puteau fi acum dispuse, ca prin minune, pe placi de metal inramate in plastic, special proiectate, care permiteau copiilor sa se familiarizeze cu matematica, alfabetul si structura cuvintelor intr-un mod distractiv, creativ si practic. Intre timp, datorita cresterii rapide a productiei si a numarului de comenzi, am luat decizia de a muta fabrica noastra intr-o cladire moderna de langa sediul central, unde si azi proiectam si producem jucariile cu mandrie si daruire.

Intre anii ’60 si ’70, compania a introdus o noua linie de jucarii de construit, denumita Nogi, care oferea mai multe tipuri de jucarii de acest gen, care aveau la baza o placa cu margine cu model grecesc ce putea fi asamblata – la nivel plan sau tridimensional – cu o serie de cuburi mici pentru a se forma diferite modele si mozaicuri. Solutiile tehnice inovatoare, o selectie atenta a materialelor si ambalajul specific proiectat de profesionisti au transformat acest produs intr-un reper absolut in istoria jucariilor Quercetti si in industria mondiala a jucariilor.

Anii ’80 au fost marcati de inventarea a doua jucarii originale fantastice, inovatoare ca valoare educationala si concept – Rami si Pallino -, care se afla si azi in productie si care au castigat cateva din cele mai prestigioase premii internationale. Rami face o introducere in lucrul cu computerul si ii ajuta pe copii sa isi insuseasca notiuni de baza din sistemul binar si algebra booleana. Pallino utilizeaza modele de imagini realiste sau grafice realizate din piese colorate pentru a-i familiariza pe copii cu lumea culorilor si a graficii computerizate. Tot in aceasta perioada, compania se extinde si angajeaza pe cei trei fii ai fondatorului, a caror competenta a contribuit la cresterea productiei si dezvoltarea acesteia la nivel international.

In 2003, familia de jucarii Quercetti se mareste o data cu introducerea a inca unui joc extraordinar de inventiv: Skyrail – pista suspendata. Acest joc consta dintr-o pista pentru bile care poate fi asamblata prin construirea unui turn central, cu o serie de cabluri reglabile, suspendate de jur imprejur, care sustin segmentele de pista pe care ruleaza bilele. Inca o data am creat un joc cu solutii tehnice inovatoare si un design atragator, rezultatul final surprinzator fiind o combinatie intre un vas cu panze si un montagne russe. Imediat dupa lansare, Skyrail a castigat o serie de premii pentru cel mai bun joc educativ.